سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک دنیا کتـــــــــــــــــــــــــاب

 



1984 نام کتابی نوشته? جرج اورول، نویسنده? انگلیسی است.


محتوا

در قرار گرفتن این کتاب در ژانر علمی ـ تخیلی بحث وجود دارد؛ اما بسیاری آن را کتابی شاخص در این سبک می*دانند. گذشته از سبک، این کتاب بیانیه? سیاسی شاخصی در رد کمونیسم و نظام*های توتالیتر شمرده می*شود. 1984 به سال 1948 میلادی نوشته شده‏ است و کتابی پادآرمانشهری به شمار می*آید. کتاب به نام «نوزده هشتادوچهار» هم شناخته می*شود.

جرج اورول در این کتاب جامعه*ای را به تصویر می*کشد که در آن خصوصیاتی همچون تنفر نسبت به دشمن و علاقه? شدید نسبت به برادر بزرگ (Big Brother) (ناظر کبیر) (**** حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه تصویر شده گناهکار به راحتی اعدام می*شود و آزادی*های فردی به*شدت توسط قوانین حقوق توده پایمال شده*اند. در این داستان مسائلی همچون اینگساک (Ingsoc)، بزه فکری، گفتار جدید (به*غایت خلاصه و فاقد زیبایی‏های کلام)، دوگانه*باوری مطرح می*شود. کتاب دیدگاهی ضد کمونیستی و ضد حکومتهای توتالیتر دارد.

داستان



جهانِ نیمه*متحد سه قدرت بزرگ دارد که جهان را میان خود تقسیم کرده*اند و هر سه به شیوه? مشابهی جهان را اداره می*کنند. وینستون اسمیت، شخصیت اول داستان، در اوسیا زندگی می*کند و عضو عادی حزب است. روزی دفترچه ای قدیمی می*خرد و در آن شروع به نوشتن تفکرات خود می*کند. در تمام نقاطی که اعضای «حزب» زندگی می*کنند دستگاه*هایی به نام تله*اسکرین(صفحه ی سخنگو) وجود دارد. این دستگاه (که توسط وزارت حق اداره می*شود) مانند دوربین تمام اعمال افراد را تحت نظر دارد. وینستون خارج از دیدرس تله*اسکرین شروع به نوشتن می*کند و چندین بار جمله? مرگ بر ناظر کبیر را بر روی کاغذ می*نویسد.

در ادامه? داستان با دختر موسیاهی ازاعضای حزب، آشنا می*شود. وینستون در ابتدا فکر می*کرد که این دختر که عضو انجمن جوانان ضدسکس است، جاسوس بوده، و او را زیرنظر دارد، تا اینکه روزی دختر کاغذی را به ویسنتون می*رسانَد که در آن نوشته شده: دوستت دارم. با وجود اینکه حزب روابط جنسی و عشق و عاشقی را سرکوب می*کرد، این دو مخفیانه به خارج از شهر می*روند و پس از آشنایی در می یابند که هر دو عقاید مشترکی دارند، مبنی بر اینکه حزب واقعیات را جعل می*کند و گذشته را نیز به*طور مداوم از طریق دستکاری در اسناد به دلخواه خود تغییر می دهد. سپس رابطه جنسی نیز با هم برقرار می*کنند و تصمیم به مقابله با حزب (به رغم اعتقاد به بی نتیجه بودن آن؛ حداقل برای زمان حال) می‏گیرند، به این امید که آیندگان بتوانند خود را از زیر نفوذ حزب و نظام توتالیتریِ حاکم بر جامعه برهانند، با این آگاهی که پایانی جز مرگ در انتظارشان نیست. آنها شایعاتی مبنی بر وجود"انجمن برادری" شنیده اند که بر ضد حزب و بصورت زیرزمینی فعالیت می‏کند. پس از چندی با "اوبراین"، که به گمانشان عضوانجمن برادری است، آشنا می‏شوند و به عضویت انجمن درمی‏آیند، ولی...



جورج اورول



اریک آرتور بلر (به انگلیسی: Eric Arthur Blair) با نام مستعار جورج اورول (به انگلیسی: George Orwell) (زاده? 1903 - درگذشته? 1950) نویسنده و روزنامه*نگار انگلیسی بود.

آثار

آس و پاس در پاریس و لندن (1933)
روزهای برمه (1934)
دختر کشیش (1935)
به آسپیدیستراها رسیدگی کن (1936)
جاده به سوی اسکله ویگان (1937)
درود بر کاتالونیا (1938)
هوای تازه (1939)
قلعه حیوانات (1945)
1984 (هزار و نهصد و هشتاد و چهار) (1949)

توضیحات متن برگفته از wikipedia



[ پنج شنبه 90/10/1 ] [ 2:44 صبح ] [ کتابخوان ]
درباره وبلاگ

کتابخوان
سلام دوست من . این وبلاگ برای ایجاد بانکی شامل یکصد کتاب که قبل از مرگ حتما باید خواند، ایجاد شده است . لطفا با راهنمایی ها و انتقادات خویش مرا در این امر یاری فرمایید
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 31290